opisy produktów

Jak napisać skuteczny opis produktu, który sprzedaje i wspomaga SEO?

Pisanie skutecznego opisu produktu to jeden z najmniej przyjemnych obowiązków w sklepie internetowym. Jako osoba odpowiedzialna za e-commerce nie możesz go jednak lekceważyć. Dobrze napisane opisy produktów skłaniają do zakupu i wspomagają pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego. W takim razie jak stworzyć mistrzowski opis produktu, który zwiększa sprzedaż i poprawia SEO?

Dlaczego opis produktu jest ważny?

Znaczenie opisów produktów dla SEO sklepu internetowego jest nie do przecenienia. Dobrze skrojone i zawierające najważniejsze słowa kluczowe treści pomagają wywindować Twoje produkty na szczyt wyników wyszukiwania.

Znaczenie dla sprzedaży jest równie istotne. Profesjonalny i skuteczny opis produktu przekonuje klienta do zakupu. Pokazuje zalety Twojej oferty i wyróżnia ją na tle konkurencji. Wywołuje pozytywne skojarzenia z Twoimi produktami i wzbudza chęć zakupu. Właśnie nie tego oczekujesz, prawda?

Dobre opisy produktów prezentują Twoją markę jako eksperta w branży i budują zaufanie klientów. Ich tworzenie to praca mozolna, jednak potraktuj ją jako zyskowną inwestycję, która szybka się zwraca.

Pierwsze kroki w pisaniu opisu produktu

Zanim przystąpisz do tworzenia opisu produktu, zrozum potrzeby Twojego klienta. Analizy grupy docelowej pomoże Ci w dopasowaniu język, styl i ton opisu. Poznaj cele i motywacje osób kupujących w Twoim sklepie, aby skutecznie przekazywać im informacje o ofercie.

Kolejnym istotnym etapem jest badanie konkurencji. Analiza podobnych produktów i ich opisów pozwoli zarówno wyróżnić własne treści, jak i zawrzeć w nich niezbędne i powtarzające się w innych sklepach informacje. Obserwuj, jakie słowa kluczowe wykorzystuje konkurencja, jakie właściwości podkreśla i jak przedstawia zalety swoich produktów. To ułatwi Ci pisanie profesjonalnych i skutecznych opisów.

Elementy skutecznego opisu produktu

Z czego się składa i jak jest zbudowany dobry opis produktu? Przyjrzyjmy się bliżej jego strukturze.

Tytuł

Tytuł to podstawa. Zwykle ma on formę nagłówka H1 – kluczowego na każdej stronie (poczytaj więcej o tym jak tworzyć nagłówki). Zadbaj, aby był przemyślany, atrakcyjny, a zarazem zawierać najważniejsze słowa kluczowe. Tytuł to pierwsza rzecz, na którą klient zwraca uwagę, a jego znaczenie z punktu widzenia SEO sklepu internetowego jest fundamentalne. Dlatego poświęć mu odpowiednio dużo uwagi.

Podtytuł

W krótkim opisie w podtytule pokazujesz największe zalety produktu. Zawarte w nim informacje powinny być krótkie, konkretnie i przede wszystkim – atrakcyjne dla klienta. Wprowadzenie powinno natomiast rozbudzić ciekawość czytelnika i skłonić go do dalszego czytania.

Właściwości i parametry produktu

Pora na właściwości i parametry produktu. Dzielimy je na techniczne i użytkowe. Te pierwsze to np.:

  • wymiary,
  • kolor,
  • materiał,
  • zawartość zestawu.

Czyli wszystko to, co opisuje produkt pod względem konstrukcyjnym. Z kolei parametry użytkowe informują o jego działaniu, problemach, które rozwiązuje czy korzyściach, jakie przynosi użytkownikowi.

Zalety

Na koniec mamy zalety, czyli opis tych cech. Tutaj zdradzasz „tajemnice” produktu. Pokazujesz, dlaczego warto go kupić, co zyska klient, jakie problemy rozwiąże. Wyjaśniasz, pod jakimi względami Twoja oferta przewyższa konkurencję. 

Słowa kluczowe i SEO w opisie produktu

Na czym polega skuteczne wykorzystanie odpowiednio dobranych słów kluczowych? Optymalizując opisy produktów pod kątem SEO, zwróć uwagę właściwy dobór fraz i prawidłowe nasycenie tekstu.

Wyszukiwanie fraz kluczowych

Możesz to zrobić samodzielnie, korzystając z darmowych narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak Google Trends, czy płatnych, jak na przykład SEMrush lub Ahrefs. W przypadku opisów produktów frazy kluczowe najczęściej dotyczą:

  • rodzaju i kategorii produktu, np. kosiarka do trawy,
  • modelu, np. kosiarka do trawy Kosiarz Umysłów,
  • nazwy producenta, np. Kosiarex GmbH,
  • specyficznych parametrów, np. kosiarka do trawy Kosiarz Umysłów 2.0 silnik odrzutowy.

OK, już wiesz, jak dobrać słowa kluczowe. Teraz przeanalizujmy, jak ich używać w opisach produktów. To pomoże w osiągnięciu optymalnych rezultatów.

Jak używać słów kluczowych w opisach produktów?

Po znalezieniu odpowiednich słów kluczowych czas na ich umiejętne wykorzystanie w opisach produktów. Podstawowa zasada brzmi: wprowadzaj frazy w naturalny sposób, tak aby harmonijnie wpisywały się w kontekst. Przesyt słów kluczowych może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – zniechęcić potencjalnego klienta i zaszkodzić pozycjonowaniu strony.

Jednak zbyt rzadkie występowanie słów kluczowych jest tak samo niekorzystne. Mała liczba fraz w tekście utrudnia pozycjonowania. Wniosek? Unikaj skrajności, zadbaj o naturalność występowania fraz i uważaj na ich zbyt dużą gęstą w opisie produktów.

Moja rada brzmi: umieszczaj każdą frazę jeden raz na ok. 500 znaków ze spacjami, a także w tytule i wszystkich nagłówkach. Taki układ jest dobrze odbierany zarówno przez Google, jak i przez użytkowników.

Język i styl opisu produktu

Jak dobrać ton i język? Weź pod uwagę swoją grupę docelową. Do kogo kierujesz ofertę? Młodsza grupa klientów może preferować bardziej bezpośredni, a nawet swobodny ton, podczas gdy starsze osoby częściej doceniają bardziej formalne i profesjonalne podejście. Dobrze dobrany ton opisów produktów ułatwi Ci zbudowanie relacji z klientem i zaufania do marki.

Struktura opisu produktu

Wyraźna i przejrzysta struktura opisu produktu to podstawa z punktu widzenia UX i SEO. Klient pragnie jasnej i przystępnej prezentacji oferty. Pierwsze wrażenie wpływa na jego decyzje zakupowe. Zadbaj więc o odpowiednie formatowanie tekstu:

  • pisz krótkie akapity,
  • różnicuj wielkość czcionki,
  • pogrub ważne fragmenty,
  • zastosuj nagłówki i podnagłówki,
  • korzystaj z list wypunktowanych.

Taka struktura jest zrozumiała dla klienta i dobrze interpretowana przez algorytmy Google. Osiągniesz dzięki niej korzyści z punktu widzenia zarówno sprzedaży, jak i pozycjonowania sklepu internetowego.

Zastosowanie multimediów

Choć do tej pory skupiałem się przede wszystkim na tekstach opisów produktów, treści multimedialne odgrywają w nich równie ważną rolę. Dlatego chciałbym poświęcić im kilka akapitów.

Zdjęcia

Dobra grafika to często pół sukcesu. W wielu branżach, np. odzieżowej, na jej podstawie klient decyduje o zakupie. Zadbaj więc o zdjęcia wysokiej jakości, które wiernie i w korzystnym świetle oddają rzeczywiste właściwości produktu. Co równie ważne, opisanie zdjęcia za pomocą słów kluczowych (w atrybucie alt) pomoże poprawić SEO.

Wideo

Wideo może znacząco zwiększyć zainteresowanie klienta produktem. Filmy pokazujące jego działanie i to, jak wygląda „w akcji” albo jakie ma realne wymiary, skutecznie angażują uwagę i wspomagają sprzedaż. Nie pozostają bez wpływu również na SEO – Google uwielbia wideo!

Social proof element opisu produktu

Zasada social proof, czyli dowodu społecznego, powinna być przez Ciebie uwzględniona, gdy bierzesz się pisanie opisów produktów do sklepu internetowych. Chodzi pokazanie klientom, że Twój produkt jest ceniony i chętnie wybierany przez innych.

W praktyce tworzenie takiego dowodu społecznego polega na umieszczaniu w opisach produktów:

  • recenzji,
  • opinii,
  • referencji.

W opisie produktu możesz też podkreślać, ile osób dokonało już zakupu Twojego produktu lub np. jaki procent klientów poleca go swoim znajomym. Takie informacje budują zaufanie do marki i produktu, a także wpływają na decyzje zakupowe klientów.

Techniki cenowe w opisach produktów w sklepie online

Do wyboru masz różne mechanizmy psychologiczne związane z percepcją ceny przez klientów. Jednym z nich jest tzw. efekt kontrastu. Może podkreślać, jak wysoka była pierwotna cena produktu, a następnie prezentować obniżoną, aktualną stawkę koszt. Klient ma wtedy wrażenie, że dokonał dobrego wyboru i zakupił produkt w atrakcyjnej promocji.

Innym przykładem jest podawanie ceny za sztukę przy większych opakowaniach produktu. Z kolei w przypadku zastosowania zasady „darmowego” dodatku do produktu klient skupia się na niskiej cenie jednej sztuki i mniej zwraca uwagę na całkowity koszt. Ma wrażenie, że dostaje coś ekstra. Nie do końca jednak zdaje sobie sprawę, że koszt „prezentu” i tak jest wkalkulowany w cenę zakupu.

Ale pamiętaj! Niezależnie od wybranej techniki prezentowanie ceny uczciwość i transparentność cenowa powinny być na pierwszym miejscu.

Zlecić, pisać samemu, wygenerować? Jak tworzyć opisy produktów w e-commerce

Wiedzieć to jedno – równie (jeśli nie bardziej) istotna jest umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce. Zdaje sobie sprawę, że z punktu widzenia przedsiębiorcy e-commerce liczy się dla Ciebie głównie efektywność. Chcesz możliwie jak najmniejszym kosztem stworzyć jak najwięcej wysokiej jakości opisów produktów do swojego sklepu. Jak to zrobić? Z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że masz następujące 5 rozwiązania:

  • pisanie opisów produktów samodzielnie,
  • generowanie opisów produktów z AI,
  • użycie z generatorów treści,
  • korzystanie z szablonów,
  • zlecanie opisów agencji lub copywriterowi.

Którą wybrać? Omówienie każdej z nich ułatwi Ci podjęcie optymalnej decyzji biznesowej.

Samodzielnie tworzenie opisów produktów

Pisanie opisów produktów we własnym zakresie daje Ci pełną swobodę w doborze słów, kształtowaniu przekazu i eksponowaniu kluczowych właściwości. Nie angażujesz zewnętrznych podmiotów, więc koszt ogranicza się do własnego czasu pracy. Wadą jest duża pracochłonność, zwłaszcza gdy mówimy o setkach czy tysiącach opisów. Ponadto samodzielne pisanie wymaga odpowiednich kompetencji copywriterskich.

Generalnie odradzam ten sposób. Samodzielnie tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym polecam Ci wyłącznie, jeśli:

  • znasz zasady SEO copywritingu i tworzenia treści sprzedażowych,
  • masz czas i nerwy na pisanie dużych ilości podobnych tekstów,
  • opisujesz niewiele produktów,
  • rozkładasz pracę na długi czas – wiele tygodni czy miesięcy.

Generowanie opisów produktów z AI

Sztuczna inteligencja, na przykład ChatGPT, ułatwia szybkie generowanie dużych ilości opisów produktowych. Wystarczy podać modelowi językowemu AI konkretne wytyczne, a otrzymasz gotowe teksty.

Zaletą generowania opisów produktów z modelami językowymi LLM jest oszczędność czasu i pieniędzy. Wadami:

  • ryzyko błędów wymagających poprawy,
  • schematyczność i powtarzalność treści,
  • konieczność ludzkiej ingerencji – każdy opis trzeba sprawdzić i poprawić, bo nie są idealne.

Korzystanie z generatorów treści

Wyspecjalizowane generatory treści w rodzaju jak CopyAI czy Jasper w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu minut tworzą setki opisy produktów na podstawie krótkich briefów. Umożliwiają błyskawiczne przygotowanie ogromnych partii tekstów do sklepu internetowego za jednym kliknięciem.

Kosztem jest tu opłata niewielka abonamentowa, a minusem konieczność weryfikacji wygenerowanych treści. Jednak jakość opisów produktów generowanych przez wyspecjalizowane narzędzi z reguły przewyższa teksty od AI i ChatGPT.

Używanie szablonów

Gotowe szablony ułatwiają redagowanie podobnych opisów produktów. Wystarczy uzupełnić je konkretnymi danymi na temat danego produktu. Polecam to rozwiązanie, bo pozwala zaoszczędzić czas, jednak nie zwalnia Cię z samodzielnej pracy. Templatki opisów produktów po prostu ją przyspieszają i ułatwiają, lecz wciąż ktoś musi je przecież wypełniać. Dodatkowo ich zastosowanie niesie ze sobą ryzyko schematyczności i powielania tych samych sformułowań.

Zlecanie tworzenia opisów agencji / copywriterowi

Zaangażowanie naszej agencji copywriterskiej zapewni Ci najwyższą jakość i poprawność opisów produktów. Etapy naszej pracy obejmują brief, research, tworzenie, korektę i optymalizację treści. W krótkim czasie przygotujemy dla Ciebie najlepsze opisy produktów do sklepu internetowego, jakich tylko możesz się spodziewać. A koszt? Przekonaj się osobiście, jak atrakcyjne są nasze ceny!

Podsumowanie

Tworzenie skutecznego opisu produktu, który sprzedaje i wspomaga SEO, to proces wymagający zaangażowania, kreatywności i umiejętności językowych, psychologicznych, marketingowych, brandingowych. W pisaniu kluczowe jest zrozumienie swojego klienta i dostosowanie do niego języka i tonu opisu, a także umiejętne wykorzystanie technik perswazji, takich jak zasada dowodu społecznego czy manipulacja ceną.

Dobrze zaprojektowane opisy produktów, zawierające odpowiednie słowa kluczowe, mogą znacznie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Jeśli nie masz czasu na ich pisanie, nasza agencja copywritingu z przyjemnością się tym zajmie!

Autor

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *